2013-03-17

Vassa Eggen Steakhouse

Ja, jag var ju en av åtta lyckliga personer igår som fick svar på allt jag undrat om kött. Hur väljer man kött, vad skiljer, hur ska det se ut och varför. Och så vidare och så vidare.

Just nu är det så mycket positivt som jag skulle kunna skriva att jag inte vet riktigt var jag ska börja och det skulle även bli ett alltför långt inlägg.

Det var verkligen en toppenkväll, långt över mina förväntningar. Det var inte bara att vara med i ett kök en hektisk lördag utan det var väl förberett och otroligt generöst på allt sätt. Och vilket ödmjukt och trevligt gäng som jobbar där i köket! Och Lisa Lagerström som koordinerade det hela.

En stor eloge till er alla på Vassa Eggen Steakhouse som gjorde det här till en riktig toppenkväll!

 Jag hoppas det blir fler än två gånger så att fler kan uppleva det här. Priset 700:- är otroligt prisvärt och för fem hundra kronor till får man väl valda viner, cava och grappa till kaffet. Nu hade jag sett fram mot amerikanska viner som jag fått information om men istället blev det Spanien, Österrike och en amerikanare från norra Kalifornien när jag undrade var US-vinerna höll till.

Jag tänker inte skriva någon recension men maten var verkligen bra. Från förrätt till efterrätt var det jämn och fin kvalitet och flera rätter stack ut. AG har verkligen inte ensamrätt på kötthimlen i Stockholm.

Jag låter bilderna, med lite beskrivande text, tala för sig själva så kanske jag fyller på här längre fram.


















Allt om kött. Svenskt, amerikanskt, Wagyu, vilt, gris.
 Tre stolta och glada köksmästare.

 Vi trancherade, skar bort hinnor, plockade fram filén ur en hjortsadel, stekte, grillade, band upp osv. Massa bra tips.



 Wagyu. Fin konsistens på köttet men annars gick mig rätten förbi. Oväntat.
 Konfiterad kanin med bl.a tryffel och friterad kapris. Grymt!
 Oxfilé, anklever, tryffel, brioche. Ja, vad tror ni?
 Gott fyllevin från Spanien.
 Jag älskar tartar och det här var en av de godaste jag ätit. Min egen filéade och hackade. Kunde inte bestämma mig för om svamparna bidrog eller förtog lite av upplevelsen.
Högrevshjärta, Wagyu. Sett i Söderhallarna och hos Sovel, nu blir det helt klart inköp!
 Lamm sous vide. Gott, men inget som stack ut. Hade jag tagit in den som egen rätt hade jag kanske tyckte annorlunda. Hur konkurrera med högrevshjärta från Wagyu och Bellota-grisar. Eller vad som nog var favoriten: entrecote från Wagyu och en väldigt udda styckningsdetalj vid namn "Las Vegas strip cut". Det blir två små biffar per ko så det är ingen dussinvara direkt.

Till det fanns bea med fin syra men jag saknade dragon. Tryffelaiolin var otroligt god. Det fanns vitlöks- och persiljesmör men det tog för mycket uppmärksamhet från köttet. Öht. använde jag såserna mest som en krydda, köttet var ju så smakrikt och fint i sig själv.
Helstekt kotlettrad på nämnda Bellota-gris samt grisens hemlighet. Svensk gris har inte en chans tyvärr.
 Cheesecake, smulor, kola, björnbär. Gott.


 Minimunk med salt kola, kokossorbet och skum, ananas. En av de godaste desserter jag ätit faktiskt. Inte sedan Radio i CPH för två år sedan har jag varit så glad av en efterrätt.


Jag var där med två kollegor och hade kanske känt mig lite utanför annars. Det var bra gemenskap men vissa jobbade lite väl hårt med flaskan vilket var synd. Det blev lite väl grabbigt/gubbigt och mat och dryck tappade fokus. Tyvärr, för det här var för bra för att bara peta i sig medan man snackade.

Kanske något för VE att tänka på till nästa gång.

Ett annat önskemål är att kunna boka en sådan här dag tillsammans med vänner. Bordet står ju där i köket och bara väntar på sådana här upplevelser igen! Min J är i USA och missade tyvärr detta och jag vill att vi båda ska gå dit vid tillfälle. Måste. Hoppas fler restauranger hakar på.

PS. Nästa tillfälle är nästa lördag men det är sedan länge uppbokat. Gå in på Vasse Eggens hemsida och anmäl intresse. Ds.


Tack.

5 kommentarer:

  1. Gaaaah, det ser ju helt galet gott ut... hedo!

    Du får börja tipsa om såna hära begivenheter på bloggen...

    SvaraRadera
  2. Det var både galet gott och galet prisvärt.

    Vi kanske kan boka en kväll med 8 matbloggare? Kan kolla me Lisa.

    Jag tipsade om det så fort jag läste om det hördu.

    SvaraRadera
  3. Låter helt underbart! Galet avis! :-)

    SvaraRadera
  4. Ojoj, som sagt galet!!:) Antar att du inte var hungrig efter, låter som en kväll som bör upplevas.

    SvaraRadera
  5. Sjukt mätt! Vi gav upp direkt efter desserten 19.30...

    Fick med mig doggy bag med en massa wagyu som var så rött att man lätt kunde steka på igen. Två stora lådor.

    Matkoman gjorde dock att jag glömde allt på restaurangen.

    Ska kolla jag om man kan styra upp en lördag där för ett gäng intresserade.

    SvaraRadera