2013-03-27

The Flying Elk

Frantzén/Lindeberg har ynglat av sig, men det har du säkert redan läst om  någon annan stans så det behöver jag inte skriva något mer om. Men! Har man två * i Guiden så blir ju förväntningarna där efter vilket är ofrånkomligt i min värld. Och som så många gånger förr så uppfylldes de inte.

 Här har man tagit över lokalen efter en otroligt usel italiensk restaurang, må den vila i helvetet, och bjuder på en riktigt trivsam inredning även om vi fick oturen att placeras vid ett litet bord inklämt bakom
en pelare rakt under en högtalare med obegriplig rock/Americana på lite för hög volym. Läget på Mälartorget i Gamla Stan är perfekt för förbipasserande turister och Stockholmare. Här jobbar man med volym och habil mat till medelpriser. Publiken förvirrade mig, här fanns verkligen alla typer utom den jag förväntade mig. Det hela känns mycket mer kommersiellt än jag föreställt mig. Stämmer ryktena om F/L splittring?




Engelsk cheddar-gougères

Honung & svartpeppar.

Mandelpotatischips med tryffeldipp

Hände inget. Lite för hårt bakade, saknade fluff i mitten och det var alldeles för sött för min smak. Goda chips och hade jag inte för någon vecka sedan nästan förätit mig på Vassa Eggens tryffelaioli hade jag säkert jublat över dippen.





 J högg in på burgaren (som endast serveras på söndagar). Välhängd högrev & bringa från nöt samt lägg från kalv. Inget fel på köttsmaken, men kolla malningen! Har köttet pressats genom en finmaskig sil? Man vill ju ha grovamlet när det är så fina råvaror. Eller? Och hur 17 får man en så perfekt rosa färg rakt igenom? Föredrar den hårt grillad och röd i mitten. 185:- var den verkligen inte värd. Återkommer till potatisen som serverades till.

Själv hade jag gått loss på närmare 300g högrevshjärta av Wagyu dagen innan så jag var inte så köttsugen.  Fish 'n' chips fick det bli. En fest för ögat som ni kan se. Krrunch. Otroligt krispigt och fint yttre. Men det saknas något. Salt, peppar. Svårt att salta friterad mat efteråt. Och så lite citron på. Jorå. Torsken var väldigt mjäll och fin. Mycket smak, men tyvärr smakade inte själva frityren något så det blev ändå en besvikelse.

Ärtpuré med mynta till. Mnja.

Så var det trippelfriterade pommes frittes till min och Js rätt. De bidrog till våra val och blev även den största besvikelsen. Redan när de ställdes fram såg jag att de var alldeles för hårt friterade, bruna, inte gyllene. Men värst var när jag tog första tuggan. Det var mer som att ta en tugga i något ugnsbakat än friterat. Ingen krispighet alls!

Tips till köket är att testa pommes hos Vassa Eggen (som dubbelfrittar) eller allra helst Chez Betty. De kan pommes. Gyllene och frasig.




Avslutade med en intetsägande bread pudding som hade behövt mer vit choklad över sig för att öka på sötman. Den tillhörande honungsglassen hade en fin bränd ton.



 J högg in på Sticky toffee pudding och där fanns inget att klaga på. Riktigt gott och ett attraktivt pris på 80:-
Endast presskaffe finns och det kostar 30:- för en halv kopp.

Slutnota på ca 800:- för två får ändå anses som OK. Vi var väldigt mätta och belåtna även om det var en ojämn gastronomisk resa.

Kommer jag vilja gå tillbaka? Absolut, det var trevligt och rapp service, och det finns flera smårätter som jag vill testa och läget är ju toppen. Det känns genuint och äkta och inte som något nyöppnat av F12-gruppen. Kanske hade vi lite otur så här strax efter öppning, för det var inte att man snålat på råvarorna, utan det kändes lite slarvigt i köket.

Vi avslutade på tillhörande vinhaket Gaston. En allt igenom trevlig upplevelse som vi gärna besöker igen.
Lite inredning ses på bilden och delar av folket på Farang och MD. Hej S!

Fredrik på WCTC har skrivit lite mer om allt som händer i Gamla Stan.

3 kommentarer:

  1. Något sval recension måste jag säga. Synd att burgaren var trist =(

    Vi var där för någon vecka sen och hade mer tur. Dock så åt vi helt andra rätter än vad ni gjorde.

    SvaraRadera
  2. Det var en sval upplevelse :)

    Läste den och även Crambys idag som nämnde ojämnheten så jag går gärna dit igen. Det är ju inga stora pengar om man inte ger sig på specialarna

    SvaraRadera
  3. Eller kanske hellre Gaston och någon smårätt från samma kök. där var hur trevligt som helst!

    SvaraRadera