2013-03-17

Köttfärs

Jag älskar verkligen köttfärs. Så otroligt mycket man kan göra med det utöver det uppenbara som biffar och köttfärssås. Köttfärssoppa med rotfrukter t ex. (Nu kom jag på vad som saknades i kvällens hopkok).

Det blev typ en empanadasfyllning med haricot verts

Stek två hackade lökar i lite olja eller smör. Salta och i med lite socker eller ett par klunkar Porto som råkade finnas i kylen. Ställ åt sidan. Stek köttfärsen i omgångar. Just den här, inköpt en söndag kom från Garant och det var som att se köttet simma i vatten. Sorgligt. Ett paket blandfärs, ett paket köttfärs och ett paket grovmalt på högrev. Soja, flingsalt, nymalen svartpeppar.

Sedan är det bara att experimentera med glasburkarna som mest står där i skafferiet. Förra helgen hittade jag äntligen picklad chili helt i min smak i Östermalmshallarna. Lycka.

Dessa samsades för att ge smak


Fruktig chili som finns på utmärkta Extreme Food, picklad chili, ramslökspesto, thailändsk svartpepparsås (väldigt söt, men kul att testa) och mexikansk picklad chili, också från Extreme Food.

Så kokade jag ett par ägg som jag hackade grovt och hade i. Fick ha i lite vinäger också och sedan koka ner den, blev för sött och jolmigt annars. Skulle verkligen behövt lite rotfrukter samt ett par nävar svarta oliver. Avslutade rätten med gröna ärtor och rostade pinjekärnor. Sultanrussin hade suttit fint.

Häll på lite grädde om du vill ha en rundare smak.

Bara att experimentera. Och äter man kolhydrater så gör gärna empanadas, piroger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar