2013-03-13

Blodpudding

Bloddpudding kan vara ett halvkilo för 20:- på ICA eller så kan det vara en perfekt bakad och stekt bit serverad på Leijontornet med alla de rätta tillbehören. Det kan vara en del av en rätt på Oaxen eller Volt.

Eller så kan man hitta egengjord i hallarna eller hos fiskbutiker, av någon anledning. Eller hos en enorm restaurang som serverar lunch till flera hundra personer varje dag.

 Kontoret flyttade förra veckan från S:t Eriksgatan där vi suttit vid S:t Eriksbron på Kungsholmssidan i sju år till Hagastan (området vid Prisextra).

Jag har ännu inte hunnit kartlägga lunchutbudet pga sträng kyla och att jag oftast har med mig matlåda.

Men, i bottenvåningen finns "station restaurang & coffee lounge" som serverar habil mat för 99:-

Jag har bara ätit där ett fåtal gånger och det har varierat från OK till helt OK. Men så igår såg jag "stations blodpudding med äppel- och vitkålssallad samt lingon".

- Är det ni som gjort den?
- Jajamen, det är jag som gjort den. Jag längtar till att själv få äta lunch, sa kocken. Det går lite trögt, det är andra gången vi erbjuder det men de flesta föredrar stekt fisk med kall sås (alternativet).

En enorm portion som fick mig att gå runt och pusta och stöna hela dagen på kontoret.

Klart jag ville testa då. Först smakade den lite väl sött men med berget av bacon till så balanserades det fint. Sammanfattningsvis kanske lite tamt kryddad och för hårt bakad så att det blev lite väl hård skorpa.

Men vad är väl det? Hur många gör sin egen blodpudding? Vilket liknande ställen skulle komma på idén? Inga andra tror jag. Missförstå mig rätt, den var otroligt god. För varje tugga blev jag lite gladare. Smörig kola blandades med syra och sälta. Jag köpte med mig två portioner hem att ha till middag, det räckte även till lunch idag.

All heder! Det, och att de alltid är trevliga och att det inte är några problem att möblera om i dagens rätter gör att de ligger väldigt bra till i min bok.

Missa inte Carl-Jans utläggning om blodpudding som jag bloggat om tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar