2012-11-12

Köksvänner

Jag har länge tänkt skriva lite om mina oumbärliga vänner i köket, men inte riktigt kommit till skott.

Tryckkokare är senaste tillskottet och ett på alla sätt bra köp hittills.

Köttgryta på bitar av kött, helt kött som lammstek? ca 45 minuter! Trodde att alla grönsaker skulle förintas, men inte då. Det verkar vara något slags magi som håller koll på vad som ska kokas ner till trådiga bitar och vad som fortfarande ska vara helt.

Vill man vara på det säkra eller föredrar lite mer tuggmotstånd kan man koka på som vanligt i grytan en halvtimme eller så och på så sätt reducera buljongen som bildas och sedan lyfta ut grönsakerna. På med locket och köttet är klart på 30-40 minuter.




Koka en höna till curryn? En kvart.

Det blir en väldigt koncentrerad smak av allting som kändes lite ovan i början. Men det är inget annat än aromer som annars sugs in i köksfläkten. Kokaren pyser ganska rejält men det är ändå en liten del vätska som försvinner jämfört med konventionell kokning.

Senast igår kokade jag dillkött på lamm. En stek utan ben på 1,7 kilo. En halvtimme som det puttrade på med morot och palsternacka, lök och purjolök. Ut med morötterna och palsternackan och så trycka 45 minuter. Fenomenalt resultat och jag fick en liter köttbuljong efter att jag tagit en halvliter till såsen.

Här kan man läsa det mesta om tryckkokning.

Det här är raka motsatsen till Crockpots långsamkokare, men det ger samma resultat.

Eller? Jag skulle gärna testa en slow cooker men har tyvärr ingen jag kan låna av någon, de tar sin plats och för tillfället känns det som att det är fullt i köket.

Oxsvans - tryckkokare eller konventionell gryta?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar