2012-11-01

Gastrologik - Speceriet

Det började som ett utlämningsställe för kött, fisk eller grönsaker som kunder beställt. Sedan fyllde de på med lite specerier och sedan öppnade de för lunch. Nu är där öppet på kvällarna också och förra lördagen hamnade vi där efter att ha varit på burleskshow, jag och några vänner.

Framme vid 17.30 så fick vi stå i "baren" (vid kassan) och hann precis få i oss en flaska rött.
Tre röda, tre vita och Champagne finns att välja på. Vi började med ett friskt och lätt vin från sydvästra delen av Frankrike, mot Spanien. Väldigt fräscht och perfekt att smutta på.

Som småtugg valde vi picklade grönsaker, friterad broccoli med vitlök och chili och friterad kalvtunga med pepparrotsdipp. Broccolin var trist och hade någon smak av fisksås(?) som jag inte uppskattade. Grönsakerna var syrliga och krispiga som de ska vara. Kalvtungan var otroligt god! Lite som små munsbitar av friterad saltkött.


Efter en halvtimme fick vi del av ett bord för åtta och språkade lite med bordsgrannarna som gnagde av det sista från en rejäl bit kossa från Mälardalen.

Själv valde jag rotistekt kyckling med sallad och majonäs och citron. Känns det igen? Jodå, samma koncept som Bart Peeters hade på Jin&Peeters. Det är t o m hans gamla ugn de köpt och han har varit där och instruerat dem.

Nu ryms inte mina besök hos J&P på mina två händers fingrar så jag kunde så klart inte låta bli att jämföra. God, helt klart. Men det hände inte riktigt lika mycket i mig som när jag åt Barts. Kanske berodde det på att jag alltid var där vid lunch och fick en perfekt time:ad kyckling?


Plus att jag verkligen gillade Barts enkla kryddning, här var det definitivt mera kryddor där paprika dominerade. Sockret gjorde ytan lite karamelliserad, jag föredrar ett torrt och krispigt skinn.

Till det ett lite lättare vin från Bordeaux (domaine de Majas) då en i sällskapet fann det första lite mesigt. Väldigt gott det också. Samtliga flaskor kostade under 400:- vilket är trevligt.

Provsmakade den i DN så hyllade stekta torsken med hasselnötter, ärtor och bacon men det hände inte något. Vännen som beställde den rätten tyckte att "jo, den var väl god".

Avrundade med en kopp utsökt bryggkaffe från J&N, "kondis" hette det. Kul att det levde upp till namnet.

Servicen då? Ypperlig. En väldigt rar och trevlig tjej som serverade och småpratade avslappnat med oss gäster. Kockarna hjälpte till med servering och att plocka in disk. Jag hade en fråga om kycklingens kryddning och ut kom då kocken och pratade entusiastiskt om pullan.

Lokalen är lika avskalad som matsalen men det finns så mycket värme där inne att det är inget som stör. Tvärtom gillar jag den enkla inredningen och området bakom disken som är inklätt i koppar är bara så snygg.

Vi snittade på 600:- per skalle för fyra personer. Tre flaskor vin, tre smårätter och varsin huvudrätt och så kaffe och kaka.

Jag kommer definitivt att gå tillbaka!

Betyg 4,6

Dryck   5
Mat       4
Service  5

Här kan man läsa om mitt tidigare besök i matsalen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar