2012-11-07

Förädling av ryggbiff


Så här fina hängmörade biffar kan man köpa hos Taylors&Jones för 450:- kilot. Bra pris tycker jag med tanke påatt de ligger mitt i stan och kan sitt kött. Ovanligt fin marmorering av ryggbiff som vännen F hade med sig under armen. Fick bli tre rejäla biffar istället för att tillaga den hel i ugn. Rätt beslut! Personligen tycker jag att den kanske hängt lite väl länge, ena ändbiten av köttet smakade Gorgonzola.

Eftersom vi var tre personer och vi bara har en bra panna så körde jag på restaurangsättet, vilket också ger bäst resultat. Stek på en fin yta och lägg alla biffar i en form, låt dem nu rumstemperatur och ställ sedan in dem i en ugn om 80-90 grader och vänta till 54 grader innertemperatur för rare/medium.

Den rejäla fettkappan satt löst så den smälte vi ner och tillsammans med lite smör blev det en otroligt fin fettbas till bean! Det är den godaste jag kan minnas att jag någonsin ätit. Så sent som i förra veckan var vi på nyöppnade Linje Tio i Hornstull (recension kommer) och den hade perfekt syra, den här var perfekt på alls sätt.

Schalottenlöksvinägern från Franska Matkompaniet gjorde säkert sitt också. Väldigt schyst vinäger som jag varmt rekommenderar!

Haricot verts, fina små tomater från Skåne och inlagd rödlök till (finskiva en rödlök, i med flingsalt och ett par matskedar vinäger. Efteråt kan man peppra och hälla på lite olivolja om man vill få ner syran lite).

Smaklig spis!

1 kommentar:

  1. Det gläder mig! Du visste också hur du kunde använda den bäst!

    SvaraRadera