2012-10-10

Wijnjas Ostkällare

Butiken har jag säkert tipsat om tidigare annars är den ett givet val om man vill bunkra upp ost till bra pris. Det kan vara halva priset eller mer på en del ostar. Finns en del bottennapp men har man lite koll fyndar man lätt. Finns även annat trevligt från Frankrike i deras ostoutlet.

Nåväl, igår var vi ett gäng på åtta personer som åt i deras källare. Jag har varit nyfiken på den i hur många år som helst så såg jag ett erbjudande om pot-au-feu och fem ostar för 200:- Givet.

Pot:en var god, hemlagad känsla över den. Färskost, cornichon och Dijonsenap till. Inget att klaga på. Till det ett oekat rödvin på rekommendation. Passade utmärkt och priset 420:- för en flaska som går på runt hundringen i Frankrike. Som vanligt mao. Fast det tråkiga är ju att de aldrig smakar som 400:-

Nåväl. Eller nu kom jag på det där med att så många snålar på bolaget och inte vill betala över hundringen medan de gärna lägger ett par hundra på krogen för en flaska som kostar 70:-

Tillbaka till Wijnjas! Det var trevligt i det stora hela. Vi satt i ett inre rum då den trevligare baren var vikt för drop-in-kunder. Lite lustigt i min bok då det var ganska mörkt där vi satt och utsikten bestod främst av ett enormt buffébord (tomt).

Stora överraskningen var ett rött naturligt sött vin som det redan skrivits om här. Blev en instant hit för mina smaklökar.


Sammanfattningsvis går jag gärna dit igen för att hänga i baren med ett glas rött och en osttallrik. Vilket verkade vara vad de flesta gjorde också. Fredagar 17-19 bjuder de på ost till vinet!

2 kommentarer:

  1. Det är ett riktigt nice ställe! Trevlig länk också - endast fyra år gammal ;)

    SvaraRadera
  2. Mm. Du borde erbjuda dina tjänster.

    SvaraRadera