2012-10-15

Helgen i bilder

Burgare hos Sovel i Sickla och sedan till Erssons för att köpa blåmusslor till förrätten på lördag. Ser mandelmusslor, eller vad de heter på svenska "amande de mer" heter de i Frankrike. Och den här ursnygga killen, en japansk knotfisk. Den fick dock stanna kvar.


Günthers Korv efter ett besök hos Franska Matkompaniet där vi var för att hämta upp en korv jag vunnit i en tävling. Blev en kasse med lite andra delikatesser också. 



Dags att knäcka den här magnumflaskan med vin på mourvedre och lite grenache. Har aldrig druckit ett så snällt vin från Bandol förut men åren har ju gjort sitt såklart. Köper jag gärna igen.


Här hamnade mandelmusslorna. Efter knappt två minuters kok var de öppna och nyfiket snodde jag åt mig en mussla.Oätligt! Sega som inälver och en oangenäm smak. Kul, när man har sex gäster som väntar. J kom dock på iden att koka ihop en musselsoppa, utan musslor, så det blev bra ändå. De kostade 89:- kilot och när jag googlade lite dagen efter såg jag att de kostar runt €1 i Frankrike. Det kan jag gå med på, man kan ju alltid göra en fond med dem. Hittade en svensk träff när jag googlade och han hade exakt samma erfarenhet. Fina är de om inte annat.


Efter en kväll med diverse vinpavor som knäcktes till soppa, Lyon-korv med puy-linser och ostar så kändes Palmyra Kebab helt rätt. Tjugo minuters väntetid en vanlig söndag vid 16.30. Blev över så att en av oss kunde lunch också. Åk dit om du inte varit där. Upplevelse!

3 kommentarer:

  1. Hehe, synd på musslorna! Palmyra Kebab, skogshuggarportioner! ;-)

    SvaraRadera
  2. Så kul att träffa er! Och så avundsjuk på ert goda bord! Tack för den fina korven från Lyon!

    SvaraRadera
  3. Nu har du ju testat korven också. Det är rätt charmigt att den bara finns i Lyon, men det är inte så charmigt att det är tomt i frysen numer.

    SvaraRadera