2012-10-02

Chez Betty

Äntligen! Ibland hör man talas om nya restauranger men så tar det evigheter innan man väl kommer dit. Borde bättra mig på det. Minns AG925, "långt" innan det skrevs om det i DN på Stan sprang en kompis dit och var helt eld och lågor över stället. Kanske inte maten men konceptet och baren. När jag väl släpade mig dit hade alla varit där och de hade börjat med att servera lunch, dvs ett ganska så vanligt ställe i en ovanlig lokal.

Nåväl. Chez Betty läste jag om i någon krögares blog. Alla kockar och matnördar hyllade. Åtta bord, två kockar som gjorde allt och det skulle vara helt fantastiskt.


 Nu är det kanske tio bord plus en matbar där man kan se kocken slänga sig mellan alla grytor och pannor.

Förrätten delade vi på, vedugnsgrillade små fina musslor från utanför Bretagne. Gjorde på enklaste sätt och väldigt gott. Men dela inte, det här är en sådan där typisk rätt som bara blir godare för varje tugga.


Ett glas vitt till som väl fyllde sin funktion om inte annat. Om vinerna finns inte mycket att säga: två på glas per färg plus Champagne. Det röda var dock en trevlig bekantskap till huvudrätten.

J valde råbiff med alla tillbehör ihoprörda i en liten skål och jag parmantier med långbakad gris från Domta. Nja. Inget fel, men samtidigt något jag själv gör enkelt hemma. Det hände liksom inget och det var inte comfort food som parmantier ska vara (googla för att få en annan bild).


Annars fanns verkligen ingenting att klaga på. Otroligt trevlig service, en ensam kvinna tog hand om alla gäster med bravur. Tog sig tid att prata med oss, vilket även kockarna gjorde när vi hade frågor. Så hamnade vi brevid ett äldre par från Skåne och det slutade med att vi bytte telefonnummer med varandra.

Totalt blir betyget ändå 4,3/5. Vi bytte tallrik med varandra in i halva huvudrätten och råbiffen med tillbehör passade mig utmärkt. Och jo, de godaste pommes frittes jag någonsin ätit serverades till. De var perfekta.

Det hamnade på knappt 800:- var för en delad förrätt, huvudrätt, ett glas vitt, en halv flaska rött och en espresso. Över medel alltså.

Rekommenderas varmt för helhetsupplevelsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar