2012-09-01

Shogun

Igår var vi på releasefest av en väns nya bok, Ingen jag vet är i mitt träd. Efter ett par glas cava direkt efter jobbet så blev vi hungriga såklart. Vi sprang runt lite i Gamla Stan men antingen så lockade inte stället eller så var det fullt. Så kom jag på att Shogun var länge sedan.

De öppnade upp det innersta rummet åt vårt stora sällskap och sedan överläts beställningen till min J som liksom jag varit där ett antal ggr.

Vi körde på dim sum såklart, fat efter fat med munsbitar av varierande karaktär. Friterad, ångkokt, stekt. Mycket med fläsk och räkor som smakgivare. Allt var otroligt gott och vällagat. Vilken fest!

Massvis av mat och halvtorr Riesling hamnade på ca 400:- per skalle. Som alltid ett fynd där. Jag har ju lovat mig själv att skriva om bra och prisvärda ställen och detta är ett av de få jag kan komma på i Stockholm för tillfället.

Jag har aldrig provat deras japanska meny och den är säkert inte i klass med Blue Light Yokohama, men ändå helt ok. Vi ska testa deras japanska julbord med inslag av dim sum i vinter har vi tänkt.

Tidigare var vi och åt dim sum säkert en gång i månaden, en tradition att ta upp igen kanske även om den är väldigt långt från LCHF-dieten.

Jag var så hungrig att jag inte tänkte på att fotografera förrän på slutet. Det här är friterade knyten med räkor i och man doppar i majonäs, en av favoriterna. De har säkert ett 50-tal rätter att välja på med allt från kycklingfötter och komage till klassiska degknyten fyllda med svamp, räkor, fläsk, biff med mera. Otroligt gott!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar