2012-09-10

Bun meat bun

Jag förstår varför så många vallfärdar till Sovel i Sickla för att handla. Jag förstår dock inte riktigt priserna på råvaror om man jämför med Oaxen Skafferi, Hötorgshallen och Köttbaren. Det är dyrt, och då är det ändå inga dussinbutiker jag jämför med.

Men igår var vi där för att äta, hamburgerkollektivet Bun meat Bun hade sin andra tillställning och detta var premiär för mig.

Jag går rakt på sak: hamburgaren var väldigt, väldigt god. Brödet var inte det utlovade brioche-aktiga men ändå schyst om än lite blött i botten. Hamburgarna var lite väl finmalda och pressade för min smak vilket var synd då råvarorna verkade vara topp, antar att det är en smaksak också.


Ett under av suddig bild!



BBQ-såsen var otroligt god, den kommer jag snarast att göra hemma, och Sovels dressing med bl.a . rostad majs är ju alltid god. Pommes var helt ok, det är då fan att man aldrig får riktigt goda pommes i stan.

Gillar att det var en ganska enkelt dressad burgare utan en massa krafs (blöt sallad och tomat). Det kan man äta till.

Som helhet kvalar den in i min tio-i-topp-lista. Ohotad ligger Blacows i Tokyo sedan är det en blandning av burgarupplevelser där mina egenlagade ligger i topp 3. 

Har ännu inte varit på Flippin' Burgers. Vad blir nästa års trend? Fritera kanske, kom vi fram till.

4 kommentarer:

  1. Blacows, blackout! ;-) Låter som ett farligt ställe... Jag var också på BMB på söndagseftermiddagssittningen och visst - det var riktigt kalasgott!

    SvaraRadera
  2. Blacows är grymt! Nästan värt en egen resa.

    http://www.kuroge-wagyu.com/bc/

    SvaraRadera
  3. Japp, var också där!

    Blacows är verkligen sight för sore eyes! Jag ska fila på en egen variant med någon spännande ostkräm :) Karamelliserad rödlök kommer alltid vara standard... fast det var ju grillad i söndags.

    Ulfen, vilken sittning var du på? Ensam eller?

    SvaraRadera
  4. Hehe, det kommer jag inte ihåg men jag minns att jag var där med någon som bara inte kunde sluta prata om sin nya kamera! ;-)

    SvaraRadera