2012-07-19

Street Food och Gumbo




Tipsade tidigare om en liten matfestival i Hammarby Sjöstad och då måste jag ju såklart också gå dit.
Var där på söndagen ca en halvtimme innan de startade då jag fått för mig att det drog i gång 14.00.

Nåväl, trevligt initiativ och jag ser väldigt gärna det här utbudet på stan eller i samband med olika tillställningar. Ett par tior för en portion och man blir mätt på kanske tre-fyra stycken.

Började med nyfriterad falafel från Falafool. Gott! Men bollarna hade gärna fått vara dubbelt så stora. Bästa falafeln får man nog fortfarande i Marais i Paris. Och visst var det ena brorsan som hade Farfar på Katarina Bangata förut bakom frityrgrytan. Kom tillbaka! (vilket han pratade om).

Sotad tonfisk med potatisterrine. Gott! Lite torr fisk, men mtp. på den ringa kostnaden så är det en småsak.
Terrinen till var väldigt god, rödlök och något annat i mitten samt syrlig lätt potatis. Trodde den skulle kännas fast och kladdig då den serverades kall, men inte då.

Var får man något så vackert för ett par tior?

Sedan en creolsk hörna med saftiga kycklinglår men ospännande rub. Vill gärna att de ska ligga och vara polare länge innan grillning så att smaken inte bara sitter på ytan. Friterad fisk med semolina som krisp? Inte min grej. Hajar inte polenta heller.

Nå. Allra godast var en gryta som eg. inte skulle finnas till försäljning! Yassa-grytan från Senegal sålde slut redan på lördagen så istället serverades Gumbo. Första gången jag åt något som kändes som en äkta, vill minnas att man fick något som hette det i skolan ibland (...). Otroligt gott var det i alla fall! Så gott att jag sedan ägnade två dagar till att göra en själv. Rekommenderas varmt! Jag skar ner på vattnet till ca 4l och kokade en hel kyckling som jag först styckat och brynt i ca 2h. Okra var slut i lokala asiat-affären men det blev väldigt bra ändå. Extra redning behövdes inte. I stort sett följde jag annars receptet.

Testa! Eller kom gärna med tips på ett annat recept. Saknade något här, men kan inte riktigt sätta fingret på vad. Kanske var det ett kilo okra ;-)


Receptet jag använde mig av hittas här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar