2012-07-01

Sommartorka på bloggen

Verkar som att de flesta matbloggarna stannar av. Vet inte riktigt vad det är som tar min tid. I fredags fyllde jag i alla fall år och utöver att bjuda på vin & sprit tänkte vi oss lite japanska kycklingspett. Två kilo lårfilé från Munka-Ljungby som grillas över glöd och vänds på varje minut ungefär till de fått färg.

Sedan ska de penslas och vridas på ett par ggr till. Glazen bestod av rostade kycklingben som fick puttra tillsammans med mirin, sake, soya och lite mörkt muscovadosocker. Mums!


En varning för Webers briketter. De må brinna 240 minuter men det är för att de är så otroligt kompakta att de inte går att tända ens med tändvätska. Oerhört! Tog fan en timme att få lite glöd på ett litet ställe och sedan vifta och vifta innan elden spred sig. Kräver eltändning av något slag och helst en tändskorsten också gissar jag på.

Nå, det dracks stora mängder rosé från Bandol på innergården och var klart lyckat. Skönt att hålla det hela på en enkel nivå och hinna prata med alla som omväxling.


Dagen efter var rätt så tung för hela familjen, men vid 18 var vi bjudna på grillning så det var bara att anstränga sig. Det hela underlättades av att vi hade strålande väder, massa gott plock och en flaska Dompa från 2002 som väntade på oss. Snart var man igång igen.


Till desserten knäcktes en flaska Vouvray från 1979 men den hamnade helt klart på listan "intressant". Tuggade man på lite choklad samtidigt gick den ner.

Just Moncuit-flaskan hade jag med och den var väldigt god! Vi drack den direkt efter Dompan men jag tyckte den stod sig väldigt bra. Helt olika karaktär där den senare var väldigt grönäpplig och kartig och sedan lite brödig. Först smakade den inte så mycket men sen kom det. Tyvärr försvann pärlorna ganska snabbt om man jämförde med Dompans diamanter.

2 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott! Jag är långt ifrån någon grillmaster men hårtork ska visst göra susen när det gäller trilskande glödar... Kul med lite Dompa! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack! Jo, hårtork verkar nästan vara ett måste. Bra när man blåser bort falnad glöd för direktgrillning också har jag lärt mig.

    Dompa är aldrig fel nä. Så en liten Warhol-hyllning genom etikettens färg. Har lär ha varit den enskilt största köparen. Alltid dompa på festerna.

    SvaraRadera