2012-07-09

En timme om kyckling

Urban Deli har vid ett flertal tillfällen nu haft olika temakvällar och senast var det dags för besökt av Bjärekyckling men vi höll till i PS Matsal. Väldigt trevlig lokal f.ö. som man kan hyra.





Lite mingel med husets röda och generöst med kallskuret och ostar.


Sedan kom Åke (tror han hette så) från Bjäre igång med att prata lite historia kring företaget, deras syn på uppfödning med mera och till slut så visade han tydligt hur man styckar och filéar en rå kyckling. Det var inte så länge sedan jag blev bra på det men jag kunde ändå snappa upp lite tips. Under tiden svarade han på frågor och kom in på att man självklart ska göra buljong av skrovet. Jag inflikade att man kunde strö lite torrmjölk över det hela och skjutsa in i ugnen för att få lite färg och extra smak.

- Jaha, snart kommer väl någon och drar upp det där med att ha på farinsocker också.

Eh. Inte så trevligt svar kanske. Hann inte säga att det inte var mitt tips utan Heston Blumenthals men Åke var tyvärr lite väl uppe i sig själv och deras produkter om jag ska hitta något som var lite irriterande med kvällen.

Nå, sedan fick vi provsmaka deras kommande produkt som är rökta kycklingbröst. Mycket smakliga och perfekta att snabbt slänga ihop något med.

Det hela kostade 100:- om jag minns rätt och då fick man vin, plocka chark&ost, varsin hel Bjärekyckling och ett paket med deras nya produkt. Så här generöst är det alltid så jag rekommenderar er att gå i fortsättningen!




1 kommentar: