2012-12-03

Sashimi

Sushi-LCHF=sashimi. Det blir inte så ofta rå fisk som förut. Det är nämligen inte många ställen jag betror med att skära upp fisk så där i all sin nakenhet. Jag minns inte om jag skrivit om sushi-haket i Hötorgshallen men det var verkligen otroligt uselt. Kylskapskall, vissa bitar nästan frusna, hinnor kvar så man fick slita isär biten i munnen o.s.v.

Sen har vi Westermalms Sushi på Kungsholmen. Helt klart gott, och trevliga ägare som en bonus.


Uppdatering med återbesök på Westermalms Sushi. Har nu varit där ett par gånger i sommar och alltid gått därifrån nöjd. Ägarna var i Tokyo och uppdaterade sig i somras samt har gedigen erfarenhet av japansk matkultur. En stabil fyra. Nu senast med färsk wasabi för ett par tior extra. Kan meddela att Westermalm fortsätter vara stabil fiskleverantör med två besök nu i november.





Sushi Yama är en kedja som är helt ok till bra, det varierar rätt mycket, men de får hålla igen på utsmyckningen. Senast såg det nästan ut som en olycka.


Vackraste senaste tiden och godast? Råkultur. Så här fint packar de ner dem när man tar en take away, sen beror det väl på vem som bär hem också kanske.


Bygger på lite på gamla inlägget. Roppongi, Hantverkargatan. Dyraste sashimin av alla ställen och den får nog hamna sist i listan. Väldigt kalla bitar om därmed inte smakade något och alldeles för mycket mussla av olika slag. Räkor och musslor kan ibland smaka bittert, tungan vrider sig. Vad kan det bero på? Fick heller ingen ingefära till, bad om det, men även det glömdes bort. Blir Westermalms Sushi nästa gång.




6 kommentarer:

  1. Jag gillar även Shinjukos sashimi, nästan längst ner på Artillerigatan. Supersmarrig! :-)

    SvaraRadera
  2. Eller Shinjuju Sushi & Delicious som det nog stavas...

    SvaraRadera
  3. SHINJUKU €&@€!?,&£%#{

    SvaraRadera
  4. Du menar 新宿区 ;)

    När jag var en månad i Tokyo för två år sedan med min J så hängde jag i bara Shinjuku första veckan. Tog ett tag att smälta den enorma staden.

    Men då ska jag testa, tyckte det såg trevligt ut när jag gick med stegen mot Gastrologik.

    SvaraRadera
  5. Assorted colourful language in alternating dialects, yet expressing the same universal long for ventilating iPhonic frustrations! ;-)

    Gör gärna det, de är supertrevliga och sedan - när du kommit ut ur LCHF-dimman (jag är själv där just nu) så måste du prava deras California rolls. اللعينة جيدة

    SvaraRadera
  6. Vi gick till Shinjuku Sushi efter provningen i måndags men då hade de slut på fisk!

    SvaraRadera