2012-06-10

Kôrv!

Jag har säkert ondgjort mig tidigare över det skrala utbudet av goda korvar i Sverige. Vi har Korvhantverk såklart, och Oaxens Skafferi har Pumpen och den fantastiska oxkorven. Så har vi Günthers men sedan finns det inte så många alternativ tyvärr. Jo, Lidl har schysta små tyska korvar som passar fint till helgbrunchen.

Günthers lunchade jag hos i torsdags förresten. För första gången på länge saknade jag bröd. Det är gott med det nygrillade brödets krispighet mot den mjuka kalvkorven.


Men så stekte jag på lite korv i helgen när en vän var över. La dispensa di Nonna Elide.
"ÄKTA FÄRSK ITALIENSK SALSICCIA VITLÖK, OLJA OCH PIRIPIRI" för att citera pappersbiten som fästs ovan den vaccade korven.

Och det här gillade jag. Mycket! Letat efter så här köttig, grynig och fet korv. Korvhantverk skulle gärna få ha mer fett i sina. I den här korven var hela 36% fett per 100g. Det syntes i pannan efter att jag stekt på de tre korvarna. Rekommenderas varmt!

Jag är lite osäker på vad jag köpte den men jag tror Kajsa Warg, ska dit och kolla i veckan. Nähä, och inte på Urban Deli heller utan Hemköp och Willys.

Visst, den innehåller lite E-nummer, sackaros och dextros vilket jag inte tycker behövs, men det kan jag ta när det blir en sådan god korv. Kollade in Kajsas salsiccia och den hade bra mer tillsatser samt var dyrare.

Just ja, hittade ett toppenrecept på ratatouille i DN för ett tag sedan som jag gjorde nu. Enda skillnaden mot det vanliga sättet är att man rostar grönsakerna först i ugnen på max-temperatur. Nu hajar jag grejen med den franska grönsaksgrytan.


INGREDIENSER

Portioner: 4
Tid: 30 minuter
1 aubergine
1 zucchini
1 röd paprika
1 grön paprika
4 stora kvisttomater
2 silverlökar
2 stjälkar blekselleri
1 msk herbes de provence
1 msk tomatpuré
4 vitlöksklyftor, finhackade
4 msk olivolja
1 torkad chilifrukt, (t ex peperoncini)
1 bouquet garni (knyt ihop 1 lagerblad med 1 kvist timjan och en stjälk persilja)
salt och svartpeppar


Ugnsgrillad ratatouille


Genom att rosta grönsakerna i ugnen får ratatouillen en härlig, djup smak.

1. Sätt ugnen på 300 grader. Skär alla grönsaker (utom vitlöken) i bitar på cirka fem centimeter. Blanda varje sort var för sig med salt, peppar och herbes de provence.
2. Lägg grönsakerna i en långpanna med bakplåtspapper på. Rosta dem snabbt i ugnen tills de får färg. Det går snabbt!
3. Fräs tomatpuré, vitlök, olivolja och chili i en stor kastrull utan att det tar färg. Blanda i grönsakerna och bouquet garni. Låt koka ihop i cirka 15 minuter. Smaka av med salt och peppar.
4. Servera ratatouillen ljummen, gärna med grillat bröd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar