2012-05-12

Sund

Vi befinner oss i helgen i norra Roslagen där Js pappa bor. Pappan är den människa jag stött på som kan mest om vin och mat, oavsett yrke. Passionen och kunskapen är enorm så det är alltid med stora förväntningar man kommer hit.

Således inleddes fredagen med en Perfect Manhattan på verandan tillsammans med Js rostade och kryddade paranötter. Sen!






















Stekt färsk gåslever med reduktion på vitt vin och hallonvinäger med scharlottenlök. Helt otroligt! Premiär för mig med icke-konserverad gåslever. Påminner om kalvbräss i konsistensen. Och reduktionen blev fantastisk. Den ska jag testa med grillad entrecote i sommar. J gjorde förrätten. Trevligt torrt och fruktigt vin från Alsace till.

 Långstekt gris med sparris och scharlottenlökkräm till.

Till ett högst besynnerligt Alsace-vin. Kunde inte bestämma mig vad jag tyckte om det egentligen, men det passade väldigt bra till grisen.

Kaffe och lite sprit var det enda som fick plats sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar