2012-05-23

Söndagsstek och tisdagsanka

Vi har tyvärr ingen balkong till vår lägenhet, men vi har som tur var en väldigt fin innergård som trädgårdsgruppen omsorgsfullt sköter om. Det är sällan bokat, jag tror faktiskt aldrig att vi krockat med andra. Där finns en helt OK Weber och sköna möbler.

Det blev flankstek den här gången, årets andra grillning. Förra veckan blev det Oaxens hängmörade ox-korv, och kotletter på Linderödsgris som jag köpt där. Otroligt gott! Kilopriset var 179:- för kotletterna och då var det typ hälften av vad de borde ta när de räknat på vad grisen kostat. Antar att man inte springer på den grisen så ofta då, är väl mest finrestaurangerna som köper den.

Receptet rekommenderas varmt. Hittas här. Jag menar det, gör det!

Köpte flankstek på La Gazelle i Hötorgshallarna för löjliga 99:- kilot.

Här kommer en osmaklig före-bild, finns tyvärr ingen efter. Det var för gott och vi var för hungriga.


Ankan då? Jo, jag insåg att det var länge sedan jag bara stekte på en bit ankbröst. Det har varit hel anka grillad i ugn men främst confiterad i form av lår eller lever. Ska jobba lite på att hitta perfekta stektiderna. Tror att en åtta minuter på fettsidan i het panna som man sänker temperaturen i efter ett par minter och slutligen två minuter på köttsidan kan bli bra. Denna stekte någon minut för länge, men var ändå saftig och fin. Jordärtskocksgratäng till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar