2012-05-01

Måndagsmiddag

Det blev en dag i matens tecken. Vi lämnade lägenheten vid 10 och begav oss till Salmantinos Delikatesser på Roslagsgatan. Jag har inte varit där tidigare och blev varse någon gång i vintras, nu fanns tillfället. De har öppet vardagar under kontorstid då de främst är en grossist men liksom Wijnjas kan man även handla där. Dock mycket mindre utbud. Det blev flytande salt, 1KG Marconamandel, friterad i solrosolja och saltad. Gah! En stor bit Manchego och en mjuk getost som ägaren var lyrisk över. Tonfisk i glasburk och en stor bit panceta (sic!) och kanske något till. Ska bli kul att testa grejerna.

Sedan Hötorgshallarna och besöka den tf överdelen. 1 kanin, skrov och tre vårkycklingar köpte vi. Ner och köpa ett kilo tysk vit sparris och en stor ask ramslök.
Schyst utbud. 59:- KG för Knäredskyckling!





Sparris med hollandaise, såklart. Fascinerande nog så skar sig såsen fyra ggr! Lyckades dock rädda den varje gång, bra övning. I kylen fanns en flaska Picpoul de Pinet från när vi var i området förra sommaren. Funkade, men det är ju ingen Riesling direkt.

Jag gillar verkligen Picpoul-druvan men det ska vara enkla viner. Detta var en flaska för kanske €13, de runt 4-6€ levererar det jag gillar: citrus, mineral, vitpeppar, grapefrukt. Grönt helt enkelt.


Kycklingen stektes i ramslökssmör och sedan in i en gryta och in i ugnen. Väldigt saftig och god kyckling. Endive-sallad till och blomkålsgratäng med bl a creme fraiche och parmesancreme.

Vinet blev Saint Joseph som jag bekantade mig med nere i Lyon. Verkligen ett vin i min smak, detta 100% syrah. Bärigt och fruktigt men ändå med en strävhet som gör att det inte blir helt bekvämt för smaklökarna. Topp!

Vilket sammanträffande ser jag nu. Här kan man läsa om vinet.

Smulpaj med hallon till dessert. J. får verkligen till fantastiskt goda desserter och bröd numer enligt LCHF, självpåhittat. Ska ta och skriva ner lite recept.

2 kommentarer:

  1. Inte för jag går på någon diet men vill ha pajrecept!

    SvaraRadera
  2. Jag har en massa andra du kan få, detta orkar nog inte den som inte LCHF:ar med då det krävs en del inköp av grejer man annars inte använder.

    SvaraRadera