2012-04-27

Vigårda

Visst låter det lite tjusigt? Det är namnet på F12-gruppens bidrag till snabbmaten.

I MOOD-gallerian hittar man dem i ett hörn. Tydligen är det nästintill omöjligt att komma in vid lunchtid men när vi var där på lördag eftermiddag var det inga problem.

Trevlig inredning när man kliver in med ett lite irrigt system första gången man beställer. Man väljer kött, tillbehör och sås. Bröd och grönsakscrudité ingår (deras ord).

Jag var sugen på gris-BBQ-burgaren utan bröd men då tyckte hon jag skulle välja kött utan bröd istället. Ok. Vill du ha nöt eller lamm? Gris tack. Som sagt. Sen väntade jag kanske en kvart fast det inte var några framför mig i kön. - Det här tar bara ett par minuter! hade jag nyss fått höra i kassan samt tipset "häll såsen över köttet. Det blir jättegott!". Samma tips fick jag igen när jag tog min engångslåda med mat.

Vi gick upp på övervåningen som mer kändes som ett fik i en inredningsbutik och slog oss ner.




Ok, tillbaka till maten. Det var ett hack av gris som passerat Salamandern för att bli varm (och torr). Vet inte om grisen behövde en mild och lånsam tillagning eller kortare tid under lågorna. Gris är ju väldigt känsligt för värme. Man blir lite nedstämd när man vet hur enkelt det är att få till en schyst pulled pork. Eller på bog.

För det var torrt. Snustorrt. Omöjligt att gissa på kött utan att veta om det. Såsen ur den minimala förpackningen hälldes över. Paprika och tomat. Helt ok. Cruditén visade sig vara trött och väldigt blöt sallad med lite lök.

Men något som var oätbart var vitkålssalladen. Även den hade de lyckats få väldigt trött och den låg i vattnig yoghurt utan vare sig syra, salt eller peppar men det var gott om mörkbruna äppelklyftor. Oätbart.

Jag hoppas att det var en dålig dag bara, för jag gillar tanken att kunna få i sig något helt ok för under en hundralapp centralt i stan. Bra initiativ om inte annat!

**********************************************

Uppdatering. I kväll innan årsmötet (där ordföranden petades och resten av styrelsen avgick) blev det en ny chans till Vigårda. Och nu var nötköttet närmast perfekt. Mört och smakrikt och god bbq-sås till. Salladen till minns jag inte och den ledsna coleslawen var snäppet bättre. Utan bröd och ++-meny gjorde mig rejält mätt och belåten.

1 kommentar: