2012-04-02

Öppet hus på Mistral

Som jag tipsat tidigare så var det igår öppet hus på Mistral från 15.00 och framåt. Vi kom dit lagom till middag, ca 18.30 men då hade det redan varit fullt hus hela dagen och det fanns inte så mycket mat kvar. Kul!

Kocken slängde dock ihop en rätt med de spädaste rödbetor och getost från Järna som de själva lagrat i 18 månader. Otroligt god!

Sedan blev det hjort-sashimi med lite olika tillbehör. Gott det också.

Fast vinerna var min stora behållning. Jag och J startade med varsitt glas Cremant du Jura, rosé och det skulle jag gärna ha ett gäng flaskor av hemma. Hört gott om Jura-mousserande tidigare men inte sett dem i Sverige.

Sedan var det välmacererade vita som blivit orangea pga att skal och kärnor legat och gottat sig så länge. Och så två röda. Men vita var favoriterna. Ska ta och mejla och fråga vad det var för viner vi fick egentligen.







Småplock efter maten. Lufttorkad lammbog, lardo i kallpressad rapsolja, syrade grönsaker - kinesiska vitlöken var grym!, mer getost.

Två personer, två varmrätter som vi delade på, smårätterna och sex glas vin hamnade på knappt 700!

Och vi kunde snabbt konstatera att personalen inte var stel och vandrande döda. Plus att det var lätt att hitta dit om man klarar att gå ut från den enda utgången i (T) Skogskyrkogården och ta till höger till gatan man kommer ut på. Om något tycker jag stället var lite väl kallt. Det ingav inte till långsittning då det kändes lite som ett dagkafé.

Nästa gång blir den 13/5 och då i ett grisigt samarbete med Kristofer Franzén.

2 kommentarer:

  1. Låter väldigt trevligt.

    Appropå trevligt och Jura så är det här rätt så fint: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=7420

    SvaraRadera
  2. Ja, det var en lite annorlunda restaurangupplevelse helt klart. Handskrivna A4 med priser på vin och alkoholfritt. Gå ner i köket och beställ av kocken! Opretantiöst.

    Tack för tipset, ska jag ta och testa.

    SvaraRadera