2012-04-12

Gastrologik

Ja. Vad säger man? Perfekt? Nästan.

Efter att ha läst och hört så mycket positivt om Gastrologik var det svårt att inte ha väldigt höga förväntningar. Men jag lyckades ändå hålla dem nere och anledningen till det var besöket på Volt i vintras. Även det ett hyllat ställe men det levde tyvärr inte upp till förväntningarna. Men nog om det.

Gastrologik är beläget i en sober och varm lokal som känns lite som att komma in i en installation. Allt är perfekt, nordiskt. Även så på tallriken. Vi valde sex-rätters avsmakningsmeny som lätt var det dubbla antalet serveringar om man räknar in alla amuser. En enkel sammanfattning är att allt föll mig på läppen utom ostkakan som var gjord på kraftig getost, men det är ju för att jag inte gillar getost om den inte är mesig.

Så kom det en ganska stor bit kalvrygg i mitten. Kändes lite överflödig och stack ut från den välkomponerade menyn. Men vem är jag att klaga på en fin bit kalvkött?

Jag gillar inte att fotografera mat när jag är ute och äter så här men tog ett par bilder ändå med mobilen. Svårt ljus där inne med ett grönaktigt sken så jag valde att köra lite auto på dem för att få till en intressant färgsättning.





Det mjällaste ostron från Normandie med gurka på tre sätt och havsskum!
Något litet sött till kaffet efter tre desserter.

Kalvryggen.


Fermenterad vitlök (!) i botten och lemon curd och getostkräm med mera.
Hade varit trevligt med menyn så här i efterhand.




2 kommentarer:

  1. Inredningen ser ut att komma direkt från en Roy Andersson-film :) Maten ser helt okej ut! Ostar?

    SvaraRadera
  2. Maten var helt otrolig. Gillar när man får till så mycket med våra nordiska råvaror. Enda undantaget var ostronet.

    Osten kom i form av getostkaka. De bakom oss fick vanlig ost men de kanske hade tre-rättersmenyn. Oklar. Från Jurss mejeri, något i Halland och något i Hälsingland kom ostarna från iaf. Kanske fanns fler.

    SvaraRadera