2012-04-25

Brasserie Le Rouge

"Ptja, det var som väntat ungefär. Eller värre faktiskt.

Börjar vi med maten så var anklevern det enda som smakade något i amusen.
Dock var det pyttelite då den var hyvlad över som vore det tryffel!
Oerhört.

Entren blev godare ju längre man kom in i korven. Den låg som en perfekt
bajskorv och var väldigt saftig i mitten. God mild ciderkål. Fläsklägget
var nog bortplockat, aioilin smakade ingenting.

Kaninkorven med tillbehör var perfekt på alla sätt.

Tarten var ett skämt. Bladtunn (beep) blöt (beep) smördeg (beep). De hade
öst över sirap så det påminde mest om friterad banan med glass från
barndomens kinarestaurangsbesök.

Knappt prisvärt.

Vinpaketet var totalt ospännande och jag hade kunnat sätta ihop ett
bättre. Prisvärt dock med 590 för fem rejäla glas vin!

Servitrisen var helt lost. Frågade om och om, har ni fått det? Vill du ha
mer av detta vin istället? Oj! Vi fick tidigt in smör men bröd fick vi
fråga om. Presenterade maten ibland. "Kanin".

Bäst var ändå när hon skulle presentera vinet till kaninen:

Detta är. Ett vin. Rött! Från Italien. Eh. Detta är ett rött vin från
Italien.
"

Så lät det när jag mejlade en vän om min upplevelse en tisdag när Le Rouge har olika temakvällar.
- Mejla F12! tyckte han. Sagt och gjort.

Efter tio minuters samtal med en vänlig kvinna där så frågade hon om jag ville ge dem en ny chans. Javisst! Fick ett par dagar senare hem ett värdebrev om 1000:- För någon vecka sedan vann jag en liten tävling som Köttbaren hade, 500:- presentkort.

Igår var Michelin-*-kocken Pascal Nibaudeau på plats med en för honom typisk meny. Läste på lite och blev intresserad. Tog med mig sambon som fick betala för vinpaketet.

I det stora hela var kvällen väldigt lyckad. Väldigt trevlig och för det mesta kunnig service. Hade dock inte varit nöjd om jag betalat 1250:- pp vilket är ordinarie pris med vinpaket. För det får man stora menyn på Gastrologik och ett eller kanske två glas vin.





Några av rätterna. Trevligt med en burk fransk kaviar med bl a havskräfta underst. Vodkamoussen fungerade dock inte och citrongranitén innehöll en stor klump is!

Bean var alldeles för söt och saknade syra. Min J gör den så mycket godare. Brässen var god men inte alls lika fin som på Gastrologik. Kalvfilén var helmysko. Enormt hög och luftig bit, tänk kyckling som man sprutat in en massa vatten i. Aldrig ätit något liknande, och detta på ett dåligt sätt.

Desserten tröttnade jag snabbt på. Choklad/syra. Inget nytt och hård mousse. Trevliga viner även om skumpan till havskräfta&co var alldeles för torr för att passa.

Mat 3,5/5 och upplevelse totalt 4. Förrätten, den lilla kulan gåslever rullad i frystorkat äpple i vit portvin&fläderreduktion med pyttebitar grönt äpple var fantastiskt. Tyvärr som så ofta började det så bra för att långsamt avta i upplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar