2012-03-06

Firade vännen och kollegan Ls 30-årsdag i dag på jobbet

Jag är sedan ett par år tillbaka officiell festkapten på jobbet. Det började med att jag spånade lite inför en chef som skulle sluta, då hamnade vi på Le Rouge. Sen har det blivit abonnerad kväll på (gamla) Petite France, d:o på Jin&Peeters (RIP) två gånger, Karthago och kanske någon till som jag inte kommer på nu. Och så avtackningar/födelsedagar på jobbet. Tårtor från Chokladfabriken, semlor från Lux och på senare tid viner från La Begude (RIP) och ostar från Wijnas. Men roligast och jobbigast var att ordna picknick för ca 110 personer. En massa olika leverantlörer och jag och en kollega for omkring en hel del för att hämta råvarorna. Sen började vansinnet med den genomotrevliga personalen vid Fjärilshusen i Haga,

En annan gång.

Nu kände jag att det var dags att gå tillbaka till rötterna (jag är ju 50% italienare) då det varit väldigt mycket franskt senaste tiden. Läste på ett par bloggar om en man vid namn Roberto Gatti, och hans Gattimondo.

Efter ett trevligt samtal och några mail senare så fick jag köpa det han hade på lager. Det som verkligen stack ut var parmesanosten! En lagrad 24 månader med fin sälta och lite syra. Väldigt god att bara hyvla eller  i mat, kan jag tänka mig. Men huvudnumret var Vacche Rossa, parmesan på Rödkulla-kon.

Läs mer på Robertos hemsida.

Tre sorters skinkor från Kajsa Warg. Hutlöst dyrt för ett par färdigskivade vacuumpackade skivor!

Jag hade med mig honung som vi köpte på Sicilien för två år sedan, Miele millefiori, och den kombon var helt otrolig. Folk var stumma när de prövade! Så kul när man ser folk blunda och skjuta huvudet bakåt av njutning. Jag har tidigare inte riktigt fattat grejen med parmesan som den är, "det är ju en ost man har i mat" har jag alltid tänkt.

Köpte även den omtalade parmesankrämen och den var inte heller dum. Nu LCHF:ar jag ju så utan bröd blev det lite mäktigt men jag har redan tänkt att jag ska göra mos på blomkål, grädde, parmesankrämen och lite tryffelolja. Återkommer om det blir lyckat med ett recept!

Även de små liguriska oliverna var väldigt goda.

Parmesankrämen finns hos bl. a. Kajsa Warg och Mi Piace i Nacka.

Jag kräver nu att de även tar in parmesanen!

3 kommentarer:

  1. Uu vad gött det var.

    SvaraRadera
  2. Den där Roberto alltså :) Kul att det levererade!

    Hälften italiano, hmm, med tanke på dina senaste inlägg är väl de andra 50% fransos. Usch. ;)

    SvaraRadera
  3. Hallå där! Jo, mycket Frankrike har det blivit, men med en sambo som bott där nästan 15 år så...

    50% italienare, sen är det rätt blandat känner jag med Sverige mest då.

    SvaraRadera