2012-02-03

Vilken (mat)dag



Den inleddes på Lux med lunch. Dovhjort och potatisgratäng vid sidan om. Gott och generös portion. Ett glas rött till. Dagens dessert var en kola/chokladpaj som tyvärr var rätt så intetsägande men kardemummaglassen till var topp.

***

Senare på kvällen slog sig jag och J ner i Oaxens Skafferi vid ett minimalt bord på varsin pall.
Magnus Ek var på besök i Spanien och blev förälskad i trippe fick vi höra.

Jag har alltid varit skeptisk då det verkligen inte ser gott ut när det ligger i disken hos slaktaren i Italien eller Frankrike. Men när nu Oaxen erbjuder det på fredagarna så är det hög tid att testa.

Och det var verkligen gott! Inte alls som tarm som jag trodde det skulle påminna om. Vi drack medhavd Côtes-du-Rhône till.

Läs mer här,


Efteråt bjöds det på Oaxens chark!



Stort tack, vilket matminne.



2 kommentarer:

  1. Dags att gå till Oaxen skafferi snart alltså! Dovhjort är ju inte dumt, blev bjuden på en egenskjuten igår. Vilt ftw!

    SvaraRadera
  2. Jag önskar jag hade kontakt med lite jägare, men de flesta håller väl hårt på bytena.

    Ja, skafferiet och ägarna är hur trevligt som helst.

    SvaraRadera