2012-02-05

Helgens


På lördagen hade vännen F med sig nästan ett kilo ryggbiff från Taylors&Jones samt en flaska rött, Syrah. Gick fint ihop! Köttet höll inte riktigt lika hög klass som det brukar från T&J tyvärr. Kunde varit mörare och det var en irriterande sena som gick rätt igenom mina bitar. Gratängen blev perfekt. J gjorde den och den innehöll bl a confiterad vitlök som jag hade gjort tidigare under dagen. Skriver ett inlägg om den senare. Alltid bra att ha en burk hemma. Efterrätten bestod av vaniljglass från Järna och Js förbättrade recept av Jan Heds salta kolasås.





I dag så testade vi Oaxens korvar för första gången. Den närmast kallas Pumpen och är deras storsäljare - Griskött 95% och örter från Oaxen. Den grå heter Askö och blev bådas favorit. 95% griskött, lök, aska från lagerblad och hö samt kummin. Mycket god! Påminde lite om falukorv eller julkorv, antar det var lagerbladen även om jag hade gissat på att den skulle innehållit kryddpeppar.

Inte lika vass som deras hängmörade men helt klart ett bra köp. Korvhantverk ligger fortfarande i topp i min bok.

1 kommentar:

  1. Angående Korvhantverk så håller jag med till 100%. Fick testa en ny smak (som kanske släpps) på Sovel med smak av Kaffe och Anjouchili. Ingen big surpris att jag gillade...

    SvaraRadera