2012-02-09

Confiterad vitlök

Jag var stammis på Petite France när Sebastien basade över det hela. Många luncher blev det och vi fick t o m äran att vara där en kväll för att fira en kvinna på jobbet som gick i pension! Vilken kväll. Mousserande och macarong, oliver, bröd (såklart). Confiterad oxkind, vin, potatismos, dessert, ost, mera vin.

Jag är glad att vi fick chansen! Sebastien var värd och berättade om bageriet och maten och lite om sig själv.

Men, det var ju confiterad vitlök jag skulle skriva om. Jag undrade vid ett tillfälle hur de gjorde så god potatisgratäng och en av hemligheterna vad just confiterad vitlök. Jag fick med mig en liten burk och skulle ta en klump av den confiterade vitlöken som låg i stelnat ankfett att smörja in formen med.

Det gjorde verkligen skillnad! Sedan dess åker ett par vitlökar ner i en liten kastrull och täcks av ankfett och får sedan ligga och gotta sig under lock på ettan till de är riktigt mjuka och bruna. Perfekt att slänga ner i en gryta eller så också. Håller ett par månader i kylen.

I övrigt bestod gratängen av (riktig fransk) creme fraiche eller grädde som man kokade upp tre ggr för att få den tjock och fin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar